دوشنبه ۲۹ فروردین ۱۳۹۰ - ۰۷:۲۵
۰ نفر

آرش نهاوندی: از سال‌های میانی قرن بیستم که نخستین رایانه‌ها در ابعاد بزرگ پا به عرصه وجود گذاشتند 5 دهه می‌گذرد.

رایانه های فشرده

در آن زمان رایانه‌های اولیه دارای حجمی به اندازه یک اتاق بزرگ بودند که تنها توسط مهندسان متخصص مورد استفاده قرار می‌گرفتند، اما امروزه دنیای فناوری رایانه دچار چنان پیشرفت و تحولی شده که رایانه‌هایی بدون کیس به بازار آمده‌اند؛ در واقع رایانه‌های خانگی با قابلیت‌ها و توانایی‌های بسیار بالا.

امروزه به‌دلیل حجیم بودن کیس‌های رایانه، اکثریت مشتریان برای خرید PC دچار شک و تردید می‌شوند. از این‌رو و به‌دلیل اینکه PCهای خانگی با وجود نوت‌بوک‌ها همچنان بازار خود را حفظ کرده‌اند، شرکت‌های مختلف درصدد برآمده‌اند تا PC‌هایی را به بازار ارائه کنند که علاوه براینکه نیاز به کیس و اسپیکر مجزا نداشته باشند تمامی امکانات یک PC، لپ‌تاپ یا یک نوت‌بوک را در خود جای دهند، به‌طوری که در حال حاضر دستگاه‌هایی که در بازار به‌نام All In One PC تولید و ارائه شده‌اند حتی دارای امکاناتی بیش از یک PCخانگی (نظیر وب‌کم، کارت ریدر و انواع پورت‌های جانبی) هستند. مهم‌تر از همه مصرف برق اینگونه کامپیوتر‌هاست که به‌مراتب کمتر از همتاهای قدیمی آنهاست به‌طوری‌که در اکثر مدل‌ها حداکثر توان مصرفی 65 وات است.

دستگاه‌های مذکوردر این سال‌ها پیشرفت‌های چشمگیری را تجربه کرده‌اند و در واقع از یک دستگاه نسبتا ضعیف با قابلیت‌های محدود که تنها مزیت‌شان فضای اشغالی کمتر بود، به دستگاه‌های قدرتمند و البته کارآمدی تبدیل شده‌اند که ضمن اشغال فضای بسیار محدود، انرژی بسیار کمتری در قیاس با رایانه‌های رومیزی معمولی مصرف می‌کنند. با توجه به اهمیت استفاده بهینه از منابع انرژی در این روزها انتظار می‌رود که کاربران بیشتری در سال آینده به خرید رایانه‌های یکپارچه روی آورند.

تا‌کنون چند شرکت رایانه‌ای اقدام به تولید رایانه‌های فشرده کرده‌اند. از مشهور‌ترین شرکت‌های تولید‌کننده رایانه‌های فشرده می‌توان ایسوس، لنوو، اپل، ‌ام اس‌آی و سونی را نام برد. همچنین نخستین رایانه ملی ایران با نام کلونایزر سال‌ها پیش در کشور تولید شد که در زمره رایانه‌های فشرده محسوب می‌شود. در این نوشتار به مشخصات رایانه‌های 3شرکت معتبر از این مجموعه شرکت‌ها می‌پردازیم.

کلونایزر، رایانه ملی ایران

سال‌ها پیش به همت یک مخترع ایرانی به نام مهندس مهدی کاشانی نخستین رایانه فشرده ایرانی که با نام کلونایزر یا رایانه ملی ایران شناخته شد تولید شده و در دسترس عموم قرار گرفت.
هنوز هم می‌توان این رایانه را در بازار‌های دیجیتال ایران پیدا کرد اما این رایانه درگیرودار مشکلات داخلی ایران دچار فراز و نشیب‌های فراوان شد.

این رایانه مجموعه‌ای از مجهزترین و مدرن‌ترین دستگاه‌های ارتباطاتی کنونی مانند رایانه، تلویزیون، چاپگر، اسکنر، فتوکپی، نمابر، تلفن، وب کم، دی.وی.دی پلیر و رکوردر، دوربین عکاسی و فیلمبرداری است و حتی قابلیت دریافت سیم‌کارت تلفن همراه به‌عنوان گوشی را نیز دارد و به‌دلیل فناوری جدید و نوآورانه‌‌اش در آمریکا به ثبت رسیده است.

رایانه فشرده ایسوس

یکی از سری محصولاتی که به تازگی مورد توجه کاربران قرارگرفته، رایانه‌های رومیزی در اندازه‌های کوچک است که در این میان EBOXهای ایسوس با استقبال زیادی روبه‌رو شده‌اند.

این سری از محصولات به رایانه‌های کوچکی اطلاق می‌شوند که دارای قدرت مناسبی هستند و کاربران قادر خواهند بود به راحتی آن را حمل کنند. یکی از مدل‌های پرطرفدار این سری از محصولات EB1007 است. پردازنده این دستگاه INTEL Atom D410 است و از یک گیگابایت حافظهDDR2-800 بهره می‌برد که تا 4گیگابایت قابل افزایش است. ایسوس در این محصول از یک هارددیسک 160گیگابایتی استفاده کرده است که می‌توان آن را با مدل 320گیگابایتی تعویض کرد.

این دستگاه از لحاظ پورت‌های ورودی و خروجی در شرایط بسیار اید‌ه‌آلی به سر می‌برد و وجود پورت‌هایی مانند USB2.0، شبکه، خروجی D-SUB، پورت e-SATA و همچنین سوکت‌3/5میلی‌متری ورودی و خروجی صدا گویای این موضوع است. همچنین این دستگاه دارای کارت‌شبکه بی‌سیم با استاندارد 802/11 b/g/n است. گفتنی است همراه با این دستگاه ماوس و صفحه کلید بی‌سیم و تجهیزات استاندارد نصب روی مانیتور عرضه می‌شود. این دستگاه ابعادی برابر با 26/9×17/8×22/2 و وزنی حدود 1/1کیلوگرم دارد.

رایانه فشرده لنوو

یکی دیگر از تولید کنندگانی که اینگونه محصولات را عرضه می‌کند Lenovo نام دارد که یکی از قدرتمندترین
All In One PC‌های عرضه شده تا به‌حال را به تازگی تولید کرده که قابلیت‌های بسیاری دارد. این محصول که از طراحی جذابی نیز برخوردار است کمی هم نسبت به محصولات پیشین این شرکت گران‌تر است. Lenovo برای این محصول از درایو نوری Bluray استفاده نکرده است اما قابلیت‌های دیگری مانند استفاده از ورودی تصویر، آن را به گزینه‌ای مناسب برای استفاده به‌عنوان سیستم چندرسانه‌ای قدرتمند خانگی بدل کرده است.

نمایشگر در دستگاه‌های AOI که معمولا به‌عنوان مرکز چندرسانه‌ای کاربر مورد استفاده قرار می‌گیرد از اهمیت زیادی برخوردار است. Lenovo نیز با درک این موضوع برای این محصول از نمایشگر با کیفیت 23 اینچی استفاده کرده است که قابلیت نمایش تصاویر ویدئویی پروضوح (Full HD) را نیز دارد و از حداکثر وضوح 1920 x1080 پشتیبانی می‌کند.

پردازنده 4هسته‌ای Intel Core 740QMi7 قلب تپنده این محصول به حساب می‌آید که ضمن فراهم کردن قدرت و کارایی بالا، قابلیت استفاده بهینه از توان مصرفی را نیز دارد. پسوند M در انتهای نام این پردازنده مشخص می‌کند که توان مصرفی و ساختار این مدل برای محصولات همراه و دستگاه‌های کم مصرف مانند AIO‌ها بهینه‌سازی‌ شده است. 4 گیگابایت حافظه از نوع DDR3 مورد استفاده در این مدل، آن‌را از هر لحاظ آماده انجام کارهای سنگین روزانه کرده است. این میزان حافظه به نوعی تبدیل به استانداردی برای رایانه‌ها شده است.

رایانه فشرده ‌ام اس آی

رایانه AIO Wind Top AE2220 از یک صفحه نمایش بزرگ 22 اینچی با قابلیت مولتی‌تاچ و ویندوز7 در کنار نرم‌افزار ویژه صفحه نمایش لمسی انحصاری شرکت MSI برخوردار است. با نسبت تصویر 16:9 و پشتیبانی از فرمت Full HD ر1080p، کاربران این محصول از کیفیت تصویری مطلوبی بهره‌مند خواهند شد.

در ترکیب با پردازنده قدرتمند

Intel® Core ر2 Duo/Pentium و پردازنده گرافیکی NVIDIA® ION پردازش عملیات‌های چند وظیفه‌ای به سرعت انجام می‌گیرد. علاوه بر این AE2220 به امکان دسترسی به اینترنت بی‌سیم مجهز شده است و کاربران تنها با یک کلیک ساده می‌توانند از مولتی‌مدیا یا نت رایانه خود استفاده کنند.

کد خبر 132645

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز